TTNcat educacio

De The Things Network Catalunya Wiki
La revisió el 19:17, 16 nov 2018 per Monica (discussió | contribucions)
(dif) ← Versió més antiga | Versió actual (dif) | Versió més nova → (dif)
Jump to navigation Jump to search

Sessió oberta per la preparació de la Hackató sobre educació

Resultats de la sessió oberta del dimarts 30 d'octubre, a l'Escola Sant Martí, per explorar les necessitats que tenen els i les docents, alumnes i/o persones interessades en l’àmbit de l’educació, al voltant de l’IoT amb l’objectiu d’arribar a consensuar possibles recursos a treballar en la pròxima Hackató de TTNcat.


Què podria aportar l'IoT als centres educatius? Qui ho està treballant? Per exemple, la fundació indonèsia CREATE Foundation, ha ideat un programa en què s'explora diversos usos de IoT a les escoles, des d'un bus que permet als pares saber la velocitat a la qual circula o on són els seus fills, una smart office, el recompte de les calories que ingereixen els nens, estatus acadèmic, informació mèdica, un STEAM lab, un sistema de pagament pel menjador, mesurar la quantitat d'esport que fa cada nen, etc

IOT SMART 0.png

  • DUBTES: El programa planteja alguns dubtes pel que fa a la seguretat de les dades dels menors, la seva privacitat, la llibertat d'escollir, el control social,... hi ha altres iniciatives, com implantar un xip sota la pell que generen el mateix tipus de qüestions.
  • PROPOSTA:Podrem mirar d'identificar els danys col·laterals d'aquestes tecnologies i veure com poden tractar-se a classe. Per exemple, plantejar-nos com hackejar la tecnologia, quins són els límits de la legalitat, què està permès i què no? És legal que el veí posi una càmera a l'entrada de casa? I si està enfocada al carrer? Es podria construir una metodologia de reconeixement tipus l'Open Badges de Mozilla https://openbadges.org/

Si els joves d'avui, aprenen a ser crítics amb la tecnologia, més endavant també ho seran com a consumidors, és l'única manera d'evitar el 'social credit' xinès.


Ens agraden i inspiren projectes com:


La maleta pedagògica, amb la qual es construeix una xarxa de telecomunicacions simulada amb una maqueta sobre un plànol de la ciutat que permet conèixer l'estructura real d'Internet des del punt de vista tant de la infraestructura física com de les implicacions socials i econòmiques.


BUILDACODE és una eina experimental per a la programació de so, que busca la integració de la manipulació d'objectes en un entorn de programació visual per a la creació de so en temps real. Està dirigit a les persones que amb... o sense coneixements previs de programació, puguin gaudir de la creació/programació tangible de so a través de la manipulació d'objectes amigables. Està fet de 24 galledes d'escuma de 25cm3 cadascun. Amb la construcció de diferents figures i formes amb ells, que la construcció de diferents sons i composicions. [Mònica Rikic]


CTC Arduino Col·lecció d'experiments encaminats a transformar la manera en què s'imparteix tecnologia a les escoles de tot el món. Aquests experiments introdueixen conceptes bàsics en programació, electrònica i mecànica de manera aproximada i lúdica. El projecte qüestiona els mètodes tradicionals d'aprenentatge tecnològic alentint als professors i als estudiants a utilitzar Internet com l'eina principal per recollir informació i documentar els projectes que generen.


Instròniks, de l'Escola Navas de Manresa, és un projecte educatiu per aplicar tecnologies Open source i utilitzar la robòtica per construir o prototipar aplicacions en l'àmbit de la música, tot aprenent STEAM.


Les principals necessitats detectades són:

1. Pensament crític i transformador, tecnoètica, consciència de l'ús de les dades, veure les diferències entre tecnologies IoT pel que fa a propietat, governança, prestacions tècniques, privacitat, consciència del context tecnològic.

2. Casos d'ús en energia, ús de recursos, contaminació, medi ambient,...

3. Recursos per l'ensenyament Aprenentatge servei, PBL (Project Based Learning) en l'àmbit de centre, educació per projectes vivencials, unitats didàctiques aplicables

4. Competències i societat, sobre professions tecnològiques

5. Innovació real, re-evolució

6. Gènere

Treballar des d'aproximacions transversals, no purament tecnològiques, també socials i amb metodologies de co-creació. Formar el professorat perquè pugui fer tallers dirigits exclusivament a dones, per crear espais segurs. Donar referents reals de dones conegudes o anònimes que treballen en tecnologia.


PROPOSTES

  • Projecte per monitorar el consum energètic, temperatura de l'aula,...
  • PBL, ètica, projectes exportables, que es puguin portar a casa, definir molt bé els exercicis per diferents nivells d'alumnes, de P3 a 6è, projecte transversal, que els professors aprenguin i puguin aportar nous coneixements, que es generi reptes filosòfics, ètics a reflexionar
  • Crear una criptomoneda dins de l'escola
  • Emular les accions que es fan a gran escala per aconseguir els Objectius de Desenvolupament Sostenibles de l'ONU
  • Construir una balança per mesurar els quilos de menjar rebutjat
  • Sistema de rec intel·ligent
  • Projecte social credit (Xina) com experiment per conscienciar de les conseqüències per drets humans bàsics com la llibertat d'expressió.


CRITÈRIS D'AVALUACIÓ Quins criteris farem servir per a l'avaluació dels projectes de la hackató?

  • Gènere: equips mixes?¿?
  • Edat: com es pot reaprofitar per diferents edats
  • Conscienciació, tecno-ètica, governança, privacitat, legalitat, compromís social
  • Ús d'eines i programari lliure, coneixement lliure per permetre'n la replicabilitat, i fer pedagogia sobre la rellevància del coneixement lliure (sense excloure l'ús de materials fets i preparats per entorns privatius però valorant els lliures)
  • Creativitat i innovació, solució tecnològica (TTN)
  • Solució a una necessitat real, impacte social
  • Comunicació, capacitat de transmetre la idea de manera clara, concisa i atractiva.